30 خرداد 1404
اخبار صنعتی گیلان بازار جامعه شهروندخبرنگار صنعت فلزی و غیرفلزی و شرکت های صنعتی گیلان کار و کارگر کسب و کار

“مدیرکل اداره کار گیلان: کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های کارگری و ایجاد ۶ هزار شغل برای فارغ‌التحصیلان “

سلام صنعت/«علی لقمانی» مدیرکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در نشستی با خبرنگار سلام صنعت به تشریح برنامه‌ها و دستاوردهای این اداره پرداخت.

در 14آذر سال ۱۴۰۳ با حکم احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی لقمانی مدیرکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان شد و تا این لحظه توانست اقداماتی سازنده در این بخش انجام دهد.

از جمله سوابق او، ریاست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان رشت در دولت دوازدهم است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در خصوص برنامه‌های این اداره افزود: کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های کارگری به حد نصاب قانونی در حال انجام است.

– کاهش حوادث ناشی از کار با بازرسی‌های مستمر و استفاده از روش‌های نوین

– هدفگذاری برای حذف لیست بیمه بیکاری با جلوگیری از اخراج کارگران

همچنین در خصوص پروژه‌های حمایتی از کارگران افزود:

برنامه‌ریزی برای ساخت خانه‌های سازمانی کارگری با استفاده از اراضی کارخانجات

– ۴۰ درصد کارگران استان در منازل اجاره‌ای زندگی می‌کنند

لقمانی در خصوص اشتغال در استان افزود:

تحقق ۳۰ هزار شغل از ۳۳ هزار تعهد سال گذشته- ایجاد شغل برای ۶ هزار فارغ‌التحصیل از ۱۳ هزار نفر هدفگذاری شده

برنامه‌ریزی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان با روش‌های نوین و متناسب با تخصص آنها

وی در خصوص برنامه‌های آتی این اداره همچنین گفت:

برگزاری نشست با دانشجویان ترم‌های آخر برای معرفی فرصت‌های شغلی

حمایت از تشکیل تعاونی‌های جدید با رویکرد کیفی

پیوند واحدهای تولیدی کوچک به بنگاه‌های بزرگ

بهره‌برداری چندمنظوره از جایگاه‌های صیادی برای پرورش ماهیان خاویاری و گردشگری

مدیرکل اداره کار در خصوص حمایت‌های اجتماعی از کارگران افزود: توسعه مجتمع‌های ورزشی کارگری در شهرستان‌ها

برنامه‌های رفاهی و تفریحی برای کارگران و خانواده‌های کم‌درآمد.

وی تأکید کرد تمامی این برنامه‌ها با هدف بهبود شرایط معیشتی کارگران و ایجاد اشتغال پایدار در حال اجراست.

“معاون اداره کار گیلان تشریح کرد: مکانیسم‌های صیانت از نیروی کار و حمایت از اشتغال در استان”

شریف حسن‌زاده، معاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، در تشریح سازوکارهای حمایتی از کارگران به چهار نهاد کلیدی اشاره کرد:

اداره بازرسی کار:

انجام بازرسی‌های ادواری و موردی از کارگاه‌ها به عنوان “ضابطان دادگستری”. پیگیری مسائل ایمنی، حوادث ناشی از کار، و حقوق مادی کارگران از طریق صدور ابلاغیه‌های الزام‌آور .

اداره روابط کار:

رسیدگی به شکایات کارگران از طریق «مراجع حل اختلاف سه‌جانبه» (شبه‌قضایی) با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان.

در سال گذشته، ۱۷۰ پرونده در این مراجع به رأی رسیده است .

اداره بیمه بیکاری:

پرداخت مقرری به کارگران اخراجی غیرارادی یا پایان‌یافته‌های قرارداد:

۶ تا ۳۶ ماه برای افراد مجرد.

۱۲ تا ۵۰ ماه برای متأهلین (بر اساس سوابق بیمه) .

اداره تشکل‌های کارگری و کارفرمایی:

نظارت بر ۳۳۰ تشکل شامل شوراهای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی و کانون‌های بازنشستگان (۱۸ کانون در سطح استان) .

حسن‌زاده به روند تشخیص و حمایت از کارگران مشاغل سخت تأکید وتشریح کرد:

تعریف مشاغل سخت: فعالیت‌هایی با مواجهه مداوم با عوامل فیزیکی/شیمیایی که منجر به فرسودگی زودرس می‌شود.

کمیته‌های تخصصی: کمیته بدوی:متشکل از ۵ عضو (اداره کار، تأمین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی).

کمیته تجدیدنظر:ترکیب مشابه با اختیار رسیدگی به اعتراضات.

حقوق کارگران: امکان بازنشستگی پیش‌ازموعد پس از ۲۰ سال خدمت مستمر در مشاغل تأییدشده .

حسن‌زاده با اشاره به سیاست‌های جدید دولت، خواستار رفع موانع تولید و تسهیل اشتغال‌زایی شد .

وی همچنین با تأکید بر همکاری سه‌جانبه: تعامل کارگران، کارفرمایان و دولت به عنوان کلید حل اختلافات و پایداری اشتغال اشاره کرد .

حسن زاده با اشاره به سیستم نظارتی اداره کار گیلان با ترکیب بازرسی، حل اختلاف، بیمه و تشکل‌ها، الگویی برای حمایت همه‌جانبه از نیروی کار دانست.

وی افزود، با این حال، نیاز به تقویت زیرساخت‌ها برای کاهش حوادث شغلی و توسعه مشاغل پایدار احساس می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *